Załącznik do Zarządzenia nr 20/2021/2022
Dyrektora Zespołu Szkół
im. Adama Mickiewicza w Mrozach
z dnia 28 stycznia 2022
REGULAMIN
PRACY
Zespołu Szkół
im. Adama Mickiewicza
w Mrozach
Spis treści
Postanowienia ogólne. 3
Organizacja i porządek w procesie pracy. 4
Obowiązki i prawa pracodawcy i pracowników.. 5
Organizacja czasu pracy. 8
Usprawiedliwianie nieobecności i spóźnień. 10
Wypłata wynagrodzenia. 11
Kary porządkowe. 11
Ochrona pracy kobiet i młodocianych. 12
Bezpieczeństwo i higiena pracy. 12
Monitoring wizyjny. 14
Postanowienia końcowe. 15
Podstawa prawna: art. 104 (§ 11 lub § 2) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1162)
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
- Regulamin określa porządek i organizację w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
- Postanowienia niniejszego Regulaminu dotyczą pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz nauczycieli w zakresie nienormowanym w pragmatyce zawodowej, w związku z art. 91c ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 oraz z 2021 r. poz. 4)
§ 2
Ilekroć w Regulaminie mowa o:
1) Szkole – należy przez to rozumieć Zespół Szkół im. Adama Mickiewicza w Mrozach;
2) pracodawcy – należy przez to rozumieć dyrektora Zespołu Szkół im. Adama Mickiewicza w Mrozach;
3) Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin pracy obowiązujący w Zespole Szkół im. Adama Mickiewicza w Mrozach;
4) przepisach prawa pracy – należy przez to rozumieć przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy wykonawcze wydane na jego podstawie;
5) ustawie/Kp – należy przez to rozumieć ustawę z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy;
6) Karcie Nauczyciela – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela;
7) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Zespołu Szkół im. Adama Mickiewicza w Mrozach, o którym mowa w pkt 1;
8) pracowniku – należy przez to osobę zatrudnioną w Zespole Szkół im. Adama Mickiewicza w Mrozach w ramach stosunku pracy bez względu na rodzaj umowy i wymiar czasu pracy.
§ 3
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole pracowników
i dokonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w imieniu Pracodawcy.
- Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania pracowników;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej Szkoły w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników.
- 3. Dyrektor wykonuje swoje obowiązki przy pomocy osób, którym powierzył stanowiska kierownicze – wicedyrektora;
- Osoby zajmujące stanowiska kierownicze, są przełożonymi pracowników, którzy im bezpośrednio podlegają.
§ 4
- W Szkole zatrudnieni są pracownicy pedagogiczni oraz niepedagogiczni.
- Do pracowników pedagogicznych w Szkole należą:
1) dyrektor,
2) wicedyrektor,
3) nauczyciele przedmiotów;
4) pedagog szkolny,
5) psycholog,
6) nauczyciel wspomagający,
7) nauczyciel współorganizujący proces nauczania,
8) nauczyciel bibliotekarz,
9) nauczyciel świetlicy.
§ 5
- Do pracowników niepedagogicznych zalicza się pracowników samorządowych oraz pozostałych pracowników niepedagogicznych niebędących pracownikami samorządowymi.
§ 6
- Pracowników samorządowych kwalifikuje się do grupy stanowisk:
1) pomocniczych;
2) obsługi.
- Do pracowników na stanowiskach pomocniczych w Szkole należą:
1) sekretarz szkoły;
2) intendent.
- Do pracowników na stanowiskach obsługi w Szkole należą:
1) sprzątaczka,
2) pomoc kuchenna,
3) konserwator.
§ 7
- Wskazany przez pracodawcę pracownik zapoznaje z treścią Regulaminu każdego przyjmowanego do pracy pracownika, przed rozpoczęciem przez niego pracy, a pracownik potwierdza znajomość Regulaminu podpisując stosowne oświadczenie, które zostaje dołączone do jego akt osobowych. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
- Przed dopuszczeniem do pracy nowo zatrudniany pracownik jest kierowany na wstępne badania lekarskie, poinformowany o ryzyku zawodowym związanym z powierzoną pracą i zasadach ochrony przed zagrożeniami, przeszkolony w zakresie bhp i ppoż. oraz zaopatrzony w razie potrzeby w środki ochrony indywidualnej oraz w odzież i obuwie robocze. Bezpośredni przełożony przydziela pracownikowi miejsce pracy i narzędzia oraz zapoznaje go z obowiązkami, udzielając wskazówek co do sposobu ich wykonywania.
§ 8
- Siedziba pracodawcy mieści się w Mrozach przy ul. Licealnej 3.
- Pracodawca prowadzi działalność w zakresie oświaty i wychowania.
Rozdział 2
Organizacja i porządek w procesie pracy
§ 9
Organizacja pracy polega na podziale zadań między pracowników zatrudnionych w Szkole.
§ 10
- W przypadku nieobecności pracownika, jeśli zachodzi taka potrzeba, pracodawca wyznacza na ten okres zastępstwo lub rozdziela czynności nieobecnego pracownika pomiędzy innych pracowników Szkoły.
- Pracownik wykonuje polecenia wydane przez bezpośredniego przełożonego. W razie wydania polecenia przez przełożonego wyższego stopnia pracownik ma obowiązek je wykonać po zawiadomieniu swojego bezpośredniego przełożonego.
§ 11
- Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach niepedagogicznych mają obowiązek, przed godziną rozpoczynania pracy, stwierdzić podpisem na liście obecności fakt przybycia do pracy, godzinę rozpoczęcia oraz zakończenia pracy.
- Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach pedagogicznych potwierdzają fakt obecności w pracy na zasadach określonych w Karcie Nauczyciela i przepisach wykonawczych do Karty Nauczyciela, tj. miedzy innymi logując się do dziennika elektronicznego, wpisując temat zajęć lub składając podpis w pozostałych dziennikach zajęć.
- Wyjście w czasie godzin pracy poza teren Szkoły nauczycieli z uczniami wymaga zgody dyrektora lub osoby upoważnionej i podlega wpisaniu do zeszytu wyjść.
- Pracownik ma obowiązek stawienia się na swoim stanowisku pracy nie później niż o godzinie rozpoczynania pracy.
- W godzinach pracy pracownik jest zobowiązany do zgłaszania każdorazowego wyjścia poza zakład pracy bezpośredniemu przełożonemu oraz dokonywania odpowiednich wpisów w książce wyjść. Nie dotyczy to 15 minutowej przerwy w pracy przewidzianej w art. 134 Kp.
- Przebywanie na terenie szkoły przed i poza godzinami pracy obowiązującymi danego pracownika (lub w dni będące dla niego dniami wolnymi od pracy) może mieć miejsce tylko na polecenie bezpośredniego przełożonego lub za jego zgodą.
- Każdy pracownik po zakończeniu pracy ma obowiązek uporządkować swoje stanowisko pracy, wyłączyć komputer i urządzenia towarzyszące oraz zabezpieczyć powierzone mienie pracodawcy, w tym także dokumenty, pieczęcie, narzędzia i urządzenia.
- Kontrolę dyscypliny pracy sprawuje dyrektor i wicedyrektor.
Rozdział 3
Obowiązki i prawa pracodawcy i pracowników
§ 12
- Pracodawca jest zobowiązany zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z:
1) zakresem obowiązków oraz ich podstawowymi uprawnieniami i prawami;
2) zasadami wynagradzania;
3) niniejszym Regulaminem.
- Ponadto pracodawca jest obowiązany:
1) zapewnić wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały konieczne do wykonywania pracy na danym stanowisku;
2) zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
3) organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy;
4) terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
5) ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
6) zaspokajać, w miarę posiadanych środków, socjalne i kulturalne potrzeby pracowników;
7) stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy;
8) informować pracowników o możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy, a pracowników zatrudnionych na czas określony – o wolnych miejscach pracy;
9) równo traktować wszystkich pracowników w rozumieniu przepisów art. 183a Kp;
10) przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu i mobbingowi.
- Pracodawca jest obowiązany organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, osiąganie należytej jakości i wysokiej wydajności oraz wysokiego poziomu wykonywanych zadań.
- Pracodawca jest obowiązany prowadzić dokumentację związaną ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 13
Pracodawca ma prawo:
1) korzystania z efektów wykonywanej przez pracowników pracy;
2) wydawania pracownikom wiążących poleceń służbowych dotyczących pracy, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę;
3) określania zakresu czynności pracowników oraz ich egzekwowania.
§ 14
Obowiązkiem pracownika jest rzetelne wykonywanie powierzonych zadań oraz przestrzeganie Regulaminu pracy, przepisów i zasad bhp oraz:
1) udział w szkoleniach i instruktażach z zakresu bhp;
2) wykonywanie pracy zgodnie z przepisami bhp, dbałość o stan urządzeń oraz o porządek i ład w miejscu pracy;
3) współdziałanie z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) poddawanie się wstępnym, okresowym i kontrolnym badaniom lekarskim i stosowanie się do zaleceń lekarskich;
5) stosowanie przydzielonej odzieży roboczej i obuwia roboczego;
6) niezwłoczne zawiadamianie przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego.
§ 15
- Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy i nie są sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
- Pracownik jest obowiązany:
1) wykonywać pracę rzetelnie i efektywnie;
2) zawiadomić przełożonego o wszelkich przeszkodach w procesie pracy;
3) wykonywać polecenia służbowe;
4) przestrzegać ustalonego rozkładu czasu pracy;
5) przestrzegać przepisów i zasad bhp oraz przepisów ochrony przeciwpożarowej;
6) dbać o dobro i interesy zakładu pracy, jego mienie i użytkować je zgodnie z przeznaczeniem;
7) podnosić kwalifikacje;
8) zachować poufność informacji stanowiących tajemnicę, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
9) przechowywać dokumenty w przeznaczonym do tego miejscu, zapewniając właściwą ochronę przetwarzanych danych osobowych;
10) po zakończeniu pracy odpowiednio zabezpieczyć dokumenty, w tym prowadzone w systemie elektronicznym;
11) wykorzystywać sprzęt, urządzenia i narzędzia stanowiące własność zakładu pracy wyłącznie do celów zawiązanych z wykonywaniem obowiązków służbowych;
12) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego, okazywać koleżeński stosunek współpracownikom i udzielać pomocy podwładnym;
13) nie przebywać na terenie zakładu pracy pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
- Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach pedagogicznych obowiązani są do sumiennego i efektywnego wykonywania obowiązków określonych w Karcie Nauczyciela, ustawie – Prawo oświatowe i przepisach wykonawczych do tych ustaw. Zadania nauczycieli w zakresie zapewnienia uczniom bezpieczeństwa określają odrębne przepisy.
- Szczegółowe zadania i obowiązki pracownika określa jego zakres obowiązków, stanowiący integralną część umowy o pracę.
- Za naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych w rozumieniu art. 52 § 1 Kodeksu pracy uważa się:
1) samowolne opuszczenie stanowiska pracy;
2) nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy;
3) stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwym;
4) spożywanie alkoholu na terenie zakładu pracy;
5) uporczywe naruszanie przepisów bhp i ppoż.
§ 16
- Zabrania się pracownikom:
1) spożywania alkoholu i używania środków odurzających lub substancji psychotropowych na terenie zakładu pracy oraz przychodzenia do pracy w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub/i środków odurzających/substancji psychotropowych;
2) palenia tytoniu w budynku i na terenie zakładu pracy;
3) pozostawiania uczniów bez opieki w czasie zajęć szkolnych oraz w czasie pełnionych dyżurów;
4) samowolnej zmiany stanowiska pracy lub wykonywania pracy innej niż zlecona przez przełożonego;
5) wykonywania pracy prywatnej z wykorzystaniem urządzeń i narzędzi będących własnością pracodawcy;
6) wynoszenia z terenu zakładu pracy bez zgody pracodawcy jakichkolwiek przedmiotów niebędących własnością pracownika;
7) korzystania z telefonów pracodawcy i poczty elektronicznej do celów prywatnych;
8) dopuszczania osób postronnych do obsługi urządzeń technicznych;
9) samowolnego demontowania części, urządzeń i narzędzi oraz ich naprawy bez specjalnego upoważnienia;
- W razie uzasadnionego podejrzenia naruszenia przez pracownika obowiązku trzeźwości, przełożony pracownika jest obowiązany nie dopuścić go do pracy.
- Pracownik, który kwestionuje decyzję przełożonego w sprawie, o której mowa w ust. 2, może żądać przeprowadzenia badania stanu jego trzeźwości przez pobranie krwi. W razie potwierdzenia się tego stanu w wyniku badania, pracownik ponosi koszty badań.
§ 17
Pracownik jest obowiązany niezwłocznie poinformować pracodawcę o wszelkich zmianach danych osobowych i zmianach w stanie rodzinnym, warunkujących nabycie lub utratę odpowiednich praw i świadczeń.
§ 18
- Pracownikowi przysługują uprawnienia związane z przeciwdziałaniem mobbingowi:
1) jeśli mobbing wywołał u niego rozstrój zdrowia, może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę;
2) jeśli wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od byłego pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę.
2. W Szkole funkcjonują procedury w zakresie przeciwdziałania mobbingowi, wprowadzone w drodze odrębnego zarządzenia.
§ 19
Pracownik, który rozwiąże stosunek pracy, ma obowiązek rozliczyć się z wykonania powierzonych zadań, dokumentacją, a także z pobranych w związku z wykonywaną pracą zaliczek, przedmiotów i urządzeń.
Rozdział 4
Organizacja czasu pracy
§ 20
- Czasem pracy jest czas faktycznego wykonywania pracy oraz czas, w którym pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy w siedzibie Szkoły lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania obowiązków służbowych.
- Pracownik powinien stawić się do pracy z takim wyprzedzeniem, aby o godzinie określonej w niniejszym Regulaminie, indywidualnym grafiku czasu pracy, tygodniowym rozkładzie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych jako godzina rozpoczęcia pracy znajdował się na stanowisku pracy.
§ 21
- W Szkole obowiązuje podstawowy system czasu pracy. Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy.
- Dniami wolnymi od pracy z tytułu rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy są soboty.
- Okres rozliczeniowy czasu pracy w podstawowym systemie czasu pracy wynosi 1 miesiąc.
§ 22
- Czas pracy nauczycieli określają przepisy Karty Nauczyciela i wewnętrzne uregulowania pracodawcy.
- Nauczyciele świadczą pracę zgodnie z tygodniowym rozkładem czasu pracy zgodnym z arkuszem organizacji szkoły na dany rok szkolny.
§ 23
- Pracownicy samorządowi są zatrudnieni w podstawowych normach czasu pracy określonych w § 21 ust. 1 Regulaminu.
- Dla pracowników zatrudnionych na stanowisku: konserwatora/ pracownika gospodarczego, kucharki, pomocy kucharki, sprzątaczki, ustala się różne godziny rozpoczynania i kończenia pracy, stosownie do potrzeb pracodawcy, określane w indywidualnych grafikach (harmonogramach) czasu pracy.
- W ramach systemu podstawowego ustala się rozkłady czasu pracy dla poszczególnych stanowisk:
1) intendent – 7.00 – 15.00;
2) konserwator/pracownik gospodarczy – 7.00 – 15.00, zgodnie z miesięcznym, indywidualnym grafikiem czasu pracy;
3) kucharka, pomoc kucharki – 7.00 – 15.00 zgodnie z miesięcznym, indywidualnym grafikiem czasu pracy;
4) sprzątaczka – 7.00 – 17.00 zgodnie z miesięcznym, indywidualnym grafikiem czasu pracy;
5) sekretarz – 8.00 – 16.00.
- Na pisemny wniosek pracownika, pracodawca może ustalić indywidualny rozkład jego czasu pracy w ramach systemu czasu pracy, w którym pracownik jest zatrudniony.
§ 24
- Pracownikom niepedagogicznym, których czas pracy wynosi co najmniej 6 godzin, przysługuje prawo do 15-minutowej przerwy w pracy. Czas przerwy ustala dyrektor Szkoły.
- Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obsługą monitorów ekranowych mają prawo do 5-minutowych przerw po każdej pełnej godzinie pracy przy monitorze.
- Okresy przerw, o których mowa w ust. 1 – 2, są wliczane do czasu pracy pracowników.
§ 25
- Pracą w godzinach nadliczbowych jest praca ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy.
- W umowie z pracownikiem zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy strony stosunku pracy określają dopuszczalną liczbę godzin pracy, której przekroczenie uprawnia pracownika do dodatku jak za pracę w godzinach nadliczbowych.
- Praca w godzinach nadliczbowych może być świadczona tylko na wyraźne pisemne polecenie bezpośredniego przełożonego pracownika w razie:
1) konieczności prowadzenia akcji ratowniczej dla ochrony życia lub zdrowia ludzkiego albo w celu ochrony mienia lub usunięcia awarii;
2) szczególnych potrzeb pracodawcy.
- Za pracę w godzinach nadliczbowych oprócz normalnego wynagrodzenia pracownik nabywa prawo do dodatku na zasadach określonych w regulaminie wynagradzania.
- Nie stanowi pracy w nadgodzinach czas odpracowania zwolnienia od pracy, udzielonego na pisemny wniosek pracownika, w celu załatwienia spraw osobistych.
- Pracownikowi, który ze względu na szczególne potrzeby Szkoły wykonywał pracę w dniu wolnym od pracy wynikającym z rozkładu czasu pracy w przeciętnym pięciodniowym tygodniu pracy, przysługuje w zamian inny dzień wolny od pracy udzielony do końca okresu rozliczeniowego, w terminie uzgodnionym z pracownikiem.
- Pracownikowi wykonującemu pracę w sobotę, niedzielę i święta, pracodawca jest obowiązany zapewnić inny dzień wolny od pracy w ciągu okresu rozliczeniowego:
1) w zamian za pracę w niedzielę – w okresie 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po takiej niedzieli;
2) w zamian za pracę w święto – w ciągu okresu rozliczeniowego.
- Do pracy w święto przypadające w niedzielę stosuje się przepisy dotyczące pracy w niedzielę.
Rozdział 5
Usprawiedliwianie nieobecności i spóźnień
§ 26
- O niemożności stawienia się do pracy z przyczyny z góry wiadomej pracownik powinien wcześniej uprzedzić pracodawcę.
- W razie niestawienia się do pracy, poza przypadkiem, o którym mowa w ust. 1, pracownik ma obowiązek zawiadomić przełożonego o przyczynie nieobecności i przewidzianym czasie jej trwania pierwszego dnia nieobecności w pracy, nie później jednak niż w dniu następnym, osobiście, telefonicznie, mailowo lub przez inne osoby. Niedotrzymanie tego terminu mogą usprawiedliwić jedynie nadzwyczajne okoliczności.
- Pracownik jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność w pracy lub spóźnienie do pracy, niezwłocznie przedstawiając pracodawcy przyczyny nieobecności, a na jego żądanie także odpowiednie dowody.
- Dowody usprawiedliwiające nieobecność w pracy pracownik jest obowiązany doręczyć pracodawcy najpóźniej w dniu przystąpienia do pracy po okresie nieobecności.
§ 27
Opuszczenie lub spóźnienie do pracy usprawiedliwiają ważne przyczyny, a w szczególności:
1) choroba powodująca niezdolność pracownika do pracy;
2) odsunięcie od pracy na podstawie decyzji lekarza lub inspektora sanitarnego, jeżeli nie można zatrudnić pracownika przy innej pracy, odpowiedniej do jego stanu zdrowia;
3) choroba członka rodziny pracownika, wymagająca sprawowania osobistej opieki przez pracownika;
4) okoliczności wymagające sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem w wieku do lat 8;
5) konieczność wypoczynku po nocnej podróży służbowej, jeżeli do 8 godzin od zakończenia podróży nie było warunków umożliwiających odpoczynek nocny.
§ 28
- Czas pracy powinien być w pełni wykorzystany na pracę zawodową. Załatwianie spraw społecznych, osobistych i innych niezwiązanych z pracą zawodową jest zabronione, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Załatwianie spraw w czasie godzin pracy jest dopuszczalne gdy zachodzi nieunikniona i uzasadniona potrzeba. Wówczas przełożony może udzielić pracownikowi krótkotrwałego zwolnienia od pracy na załatwienie spraw niezwiązanych z pracą zawodową, na pisemny wniosek złożony przez pracownika. Za czas takiego zwolnienia wynagrodzenie nie przysługuje, chyba że pracownik odpracował czas tego zwolnienia.
- Każdorazowe opuszczenie miejsca pracy wymaga zgody przełożonego pracownika.
- Samowolne opuszczenie miejsca pracy stanowi rażące naruszenie dyscypliny pracy i skutkuje odpowiedzialnością porządkową pracownika.
§ 29
- Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy dla każdego zatrudnionego. (nie dotyczy to nauczycieli).
- Karta ewidencji obejmuje: pracę w niedziele i święta, w godzinach nadliczbowych, w dodatkowe dni wolne od pracy, dyżury, urlopy, zwolnienia od pracy, inne usprawiedliwione nieobecności w pracy.
- Pracownik ma prawo wglądu do swojej ewidencji czasu pracy.
§ 30
W innych sytuacjach koniecznych zwolnień, w szczególności: na wezwanie sądu, prokuratury, policji, organu administracji czy samorządu, do czynności biegłego, członka komisji pojednawczej, świadka lub specjalisty w NIK, na szkolenie w ochotniczej straży pożarnej i do gaszenia pożaru, pracodawca wydaje zaświadczenie, określające wysokość utraconego wynagrodzenia za czas tego zwolnienia, w celu uzyskania przez pracownika od właściwego organu rekompensaty pieniężnej z tego tytułu.
Rozdział 6
Wypłata wynagrodzenia
§ 31
- Wypłata wynagrodzenia jest dokonywana na wskazany przez pracownika rachunek płatniczy, chyba że pracownik złożył w postaci papierowej lub elektronicznej wniosek o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych.
- Wynagrodzenie pracowników niepedagogicznych wypłacane jest z dołu, nie później niż w 28. dniu miesiąca, za który jest należne, a jeżeli dzień wypłaty wynagrodzenia wypada w dniu wolnym od pracy, wynagrodzenia wypłaca się w przeddzień tego dnia.
- Wynagrodzenie pracowników pedagogicznych wypłacane jest z góry w pierwszym dniu miesiąca. Jeżeli pierwszy dzień miesiąca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłacane jest w dniu następnym.
- Zasady wynagradzania pracowników pedagogicznych określają: Karta Nauczyciela, przepisy wykonawcze wydane na podstawie Karty Nauczyciela i uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.
- Zasady wynagradzania pracowników niepedagogicznych określone są w regulaminie wynagradzania obowiązującym u pracodawcy.
§ 32
- Pracownikom, którzy wzorowo wypełniają swoje obowiązki i tym samym przyczyniają się do poprawy jakości pracy i osiągnięć zakładu pracy, mogą być przyznawane nagrody pieniężne.
- Nagrody przyznaje dyrektor. Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody włącza się do akt osobowych pracownika.
Rozdział 7
Kary porządkowe
§ 33
Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, pracownik może być ukarany karą porządkową, zgodnie z Kodeksem pracy.
§ 34
- Za naruszenie obowiązków pracowniczych uważa się:
2) nieprzestrzeganie przepisów bhp i ppoż.;
3) opuszczenie stanowiska pracy lub zakładu pracy bez usprawiedliwienia;
4) niewykonywanie poleceń przełożonych związanych z realizacją prac określonych w zakresie obowiązków;
5) zakłócanie porządku i spokoju w miejscu pracy;
6) wykonywanie prac niezwiązanych z zadaniami pracodawcy;
7) niedbałe wykonywanie pracy lub uszkodzenie urządzeń i materiałów;
8) niewłaściwy stosunek do przełożonych, współpracowników, podwładnych oraz interesantów;
9) stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w czasie pracy;
10) stawienie się do pracy po zażyciu środków odurzających/substancji psychotropowych lub zażywanie ich w czasie pracy.
- Za nieprzestrzeganie przez pracownika Regulaminu pracy i naruszanie obowiązków pracowniczych stosuje się kary porządkowe, zgodnie z Kodeksem pracy:
1) karę upomnienia;
2) karę nagany;
3) karę pieniężną.
- Szczegółowe zasady udzielania kar określają przepisy Kodeksu pracy.
- Nauczyciele ponadto podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej zgodnie z przepisami Karty Nauczyciela.
Rozdział 8
Ochrona pracy kobiet i młodocianych
§ 35
- Nie wolno zatrudniać kobiet przy pracach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia. Wykaz tych prac określa załącznik nr 3 do Regulaminu oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2017 r. w sprawie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią (Dz. U. z 2017 r. poz. 796).
- Praca kobiet w ciąży oraz uprawnienia wynikające ze sprawowania opieki nad małym dzieckiem podlegają ochronie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Kobiety w ciąży nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych. Kobiety w ciąży nie można, bez jej zgody, delegować poza stałe miejsce pracy.
- Pracownika opiekującego się dzieckiem w wieku do lat 4 nie wolno, bez jego zgody, zatrudniać w godzinach nadliczbowych, jak również delegować poza stałe miejsce pracy.
- Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy, wliczanych do czasu pracy. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy po 45 minut każda.
- Pracownicy zatrudnionej przez czas krótszy niż 4 godziny dziennie przerwy na karmienie nie przysługują. Jeżeli czas pracy pracownicy nie przekracza 6 godzin dziennie, przysługuje jej jedna przerwa na karmienie.
Rozdział 9
Bezpieczeństwo i higiena pracy
§ 36
- Obowiązkiem pracodawcy jest ochrona życia i zdrowia pracowników przez zagwarantowanie wszystkim zatrudnionym warunków bezpiecznej pracy z uwzględnieniem indywidualnych przeciwwskazań związanych ze stanem zdrowia lub warunkami psychofizycznymi pracownika.
- Pracodawca zapewnia pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i zasadami, w szczególności z Działem X Kodeksu pracy, tj. pracodawca ma obowiązek:
1) zapoznać pracowników z oceną ryzyka zawodowego, związaną z wykonywaną pracą – ocena ryzyka i fakt zapoznania pracownika z ryzykiem zawodowym związanym z wykonywaniem pracy na danym stanowisku są dokumentowane;
2) zapewnić odpowiednie szkolenie pracownikom;
3) kierować pracowników na odpowiednie badania lekarskie;
4) podejmować wszelkie niezbędne działania w przypadku zaistnienia wypadku przy pracy.
§ 37
Pracodawca może dopuścić do wykonywania pracy pracownika, który posiada wymagane kwalifikacje zawodowe, po odbyciu przez niego szkolenia wstępnego w zakresie bhp i ppoż., wyposażonego w ubranie i odzież roboczą (jeśli są wymagane na danym stanowisku pracy) oraz posiada aktualne badania lekarskie.
§ 38
- Odzież i obuwie robocze przysługujące pracownikom na określonych stanowiskach pracy oraz okresy ich użytkowania określa tabela odzieży i obuwia roboczego przysługujących pracownikom, wprowadza się w drodze odrębnego zarządzenia pracodawcy.
- Środki ochrony, odzież roboczą i obuwie robocze powierza się pracownikom tak jak inne mienie pracodawcy, z obowiązkiem zwrotu lub do wyliczenia się.
- Dopuszcza się używanie przez pracowników, za ich zgodą, własnej odzieży i obuwia.
- Pracownikom używającym własnej odzieży i obuwia roboczego przysługuje ekwiwalent pieniężny zgodnie z tabelą Kwoty ekwiwalentu za odzież i obuwie robocze stanowiącej załącznik do odrębnego zarządzenia dyrektora szkoły.
- Pracodawca zapewnia pranie odzieży roboczej na terenie szkoły.
§ 39
Pracodawca udostępnia na terenie zakładu pracy środki higieny osobistej w ilości niezbędnej do zachowania czystości.
§ 40
W czasie zatrudnienia pracownik podlega badaniom okresowym i kontrolnym na koszt pracodawcy.
§ 41
- Wszelkie zauważone usterki urządzeń, pomieszczeń, narzędzi i sprzętu stwarzające zagrożenie należy zgłaszać niezwłocznie swojemu przełożonemu..
- Każdy pracownik, który uległ wypadkowi, jest obowiązany zawiadomić o tym swego przełożonego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala.
- Pracownik, który zauważył wypadek lub dowiedział się o nim, jest obowiązany natychmiast udzielić pomocy poszkodowanemu i zawiadomić o wypadku dyrektora.
- Pracodawca obowiązany jest zapewnić pierwszą pomoc pracownikowi, który uległ wypadkowi, w szczególności zaś zbadać okoliczności i przyczyny wypadku oraz podjąć środki zapobiegawcze mające na celu poprawę warunków bhp.
§ 42
- Za bezpieczeństwo uczniów w Szkole odpowiedzialni są: dyrektor Szkoły, nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni.
- Pracownicy podlegają odpowiedzialności cywilnej i karnej na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Rozdział 10
Monitoring wizyjny
§ 43
- Celem zastosowania systemu monitoringu jest zapewnienia bezpieczeństwa pracowników i uczniów oraz osób przebywających na terenie Szkoły oraz ochrona mienia Szkoły.
- Monitoring wprowadzony jest na terenie Szkoły, tj. w jego obiektach i na terenie nieruchomości należących do niej. Nadzór w postaci monitoringu umożliwia rejestrację zdarzeń w kontekście bezpieczeństwa osób i rejestracji ewentualnych kradzieży oraz dewastacji mienia. System rejestracji zdarzeń ma na celu umożliwienie identyfikacji sprawców oraz odzyskanie potencjalnie utraconego mienia.
- Nagrania obrazu w ramach monitoringu Szkoła przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały one zebrane.
- System monitoringu składa się z kamer rejestrujących zdarzenia i serwera rejestrującego oraz zapisującego materiał wideo na dyskach twardych.
§ 44
- Monitoring wizyjny obejmuje:
1) części zewnętrzne infrastruktury Szkoły:
a) elewacje budynków,
b) wejścia główne,
c) wjazdy/wyjazdy na teren Szkoły,
d) parkingi;
2) części wewnętrzne infrastruktury Szkoły:
a) ciągi komunikacyjne w budynkach,
b) korytarze.
- Pomieszczenia i teren monitorowany oznaczone są w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków. Dodatkowo każda osoba, której dane, w postaci wizerunku lub np. numeru rejestracyjnego, przetwarzane są w związku z prowadzeniem monitoringu, ma prawo do uzyskania szczegółowych informacji o zakresie prowadzonego monitoringu, w sposób wskazany na oznaczeniach.
§ 45
- System monitoringu funkcjonuje całodobowo, a zapisany materiał przechowywany jest na elektronicznym nośniku przez okres nie dłuższy niż 7 dni, chyba, że zajdzie uzasadniona konieczność przechowywania zapisu z monitoringu dla celów dowodowych w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym przez właściwe organy.
- W przypadku, w którym nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego lub pracodawca powziął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, termin określony w ust. 1 ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
- Po upływie okresów, o których mowa w ust. 1 i 2, uzyskane w wyniku monitoringu nagrania obrazu zawierające dane osobowe podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej, w sposób uniemożliwiający jego odzyskanie. Z usunięcia zapisu sporządza się protokół, w którym należy wskazać datę tej czynności oraz imię i nazwisko osoby, która dokonała usunięcia. Dopuszcza się niszczenie zapisu na urządzeniu monitorującym przez jego automatyczne nadpisanie w przypadku, gdy warunki techniczne tego urządzenia umożliwiają przechowywanie zapisu przez okres, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
- Dostęp do nagrań utrwalonych w związku z prowadzeniem monitoringu jest ściśle ograniczony, uzyskać go mogą wyłącznie osoby uprawnione w związku z realizacją obowiązków służbowych, zawarciem umowy ze Szkołą, np. w zakresie realizacji zadań związanych z ochroną obiektów lub osoby uprawnione na mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Udostępnianie kopii zapisów z systemu monitoringu odbywa się na zasadach określonych w przepisach prawa.
- Administratorem danych osobowych zgromadzonych w związku z prowadzeniem monitoringu jest Zespół Szkół im. Adama Mickiewicza w Mrozach. Dane przetwarzane są na podstawie i z zastosowaniem uregulowań przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych/RODO).
- Osoba, której dane są przetwarzane w związku prowadzeniem monitoringu ma prawo dostępu do danych, żądania ograniczenia ich przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, a także – w przypadkach przewidzianych przepisami prawa – żądania zaprzestania przetwarzania danych, ich usunięcia lub sprzeciwu wobec przetwarzania danych, jak również prawo do złożenia skargi do organu nadzorczego monitorującego przestrzeganie przepisów prawa w zakresie ochrony danych osobowych, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
- Zgromadzone dane nie będą podlegały profilowaniu, nie będą w oparciu o nie również podejmowane decyzje w sposób zautomatyzowany. Szkoła jako administrator danych wyznaczyła Inspektora Ochrony Danych nadzorującego prawidłowość przetwarzania danych osobowych, z którym można skontaktować się pod adresem e-mail: inspektor@cbi24.pl
- Wzór informacji dla pracownika o celach i zakresie stosowania monitoringu określa załącznik nr 2 do Regulaminu.
Rozdział 11
Postanowienia końcowe
§ 46
W sprawach nieunormowanych niniejszym Regulaminem obowiązują przepisy: Kodeksu pracy i aktów wykonawczych do Kodeksu pracy, ustawy o pracownikach samorządowych i ustawy Karta Nauczyciela w odniesieniu do nauczycieli.
§ 47
Regulamin może być zmieniony lub uzupełniony w trybie jego ustanowienia.
§ 48
Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u pracodawcy.
§ 49
Z dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu traci moc dotychczasowy Regulamin pracy.
Regulamin uzgodniono z organizacją związkową:
Związek Nauczycielstwa PolskiegoDyrektor szkoły
Oddział w Mińsku Mazowieckim Marianna Bogusz
…………………………………………. ……………………………
data, podpis, pieczątka organizacji związkowej podpis i pieczątka pracodawcy
Załącznik nr 1
do Regulaminu pracy z dnia
28 stycznia 2022
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(miejscowość i data)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(dane pracownika)
Oświadczenie
Potwierdzam własnoręcznym podpisem, że w związku z podjęciem zatrudnienia w Zespole Szkół im. Adama Mickiewicza w Mrozach na stanowisku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
zostałam/zostałem1) zapoznana/zapoznany1) z Regulaminem pracy i rozumiem jego treść.
……………………………………
Data i czytelny podpis pracownika
1)niepotrzebne skreślić
Załącznik nr 2
do Regulaminu pracy z dnia
28 stycznia 2022
………………………………
Pieczątka pracodawcy
Informacja pracodawcy o monitoringu wizyjnym
- Niniejszym informuję, że na terenie pracodawcy tj.:
1) części zewnętrzne infrastruktury Szkoły:
a) elewacje budynków,
b) wejścia główne,
c) wjazdy/wyjazdy na teren Szkoły,
d) parkingi;
2) części wewnętrzne infrastruktury Szkoły:
a) ciągi komunikacyjne w budynkach,
b) korytarze
prowadzony jest monitoring wizyjny z wykorzystaniem kamer przemysłowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracowników i uczniów oraz ochrony mienia pracodawcy.
- Monitoring obejmuje wizję.
- Monitoringiem nie są objęte szatnie, stołówki, łazienki, sale lekcyjne.
- Dane z monitoringu są przechowywane przez 7 dni.
- Informacje zgromadzone w wyniku działania monitoringu mają na celu wyłącznie zwiększenie bezpieczeństwa pracy oraz umożliwienie wykrywania zachowań niebezpiecznych dla uczniów i pracowników oraz szkodzących pracodawcy, i nie zostaną wykorzystane w żadnym innym celu.
- Monitorowane miejsca i pomieszczenia oznaczone są w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych.
- Do nagrań dostęp mają: dyrektor szkoły, wicedyrektor, administrator sieci.
- Szczegółowy zakres, cele i sposób zastosowania monitoringu zostały wskazane w Rozdziale 10 Regulaminu pracy.
..........................................................
(data i czytelny podpis pracodawcy)
Niniejszym oświadczam, iż zapoznałem/am się z informacją dotyczącą monitoringu:
…………………………………………
data i podpis pracownika